divendres, 6 de gener del 2017

CICLE MITJÀ

UH OH, NO TINC POR!


De ben segur que coneixeu el grup d'animació infantil El club Super 3! Doncs bé, aquesta és una de les cançons més actuals i exitoses de la companyia. És una cançó pensada per a infants en ple creixement. Tots nosaltres hem experimentat, més cops dels que hauriem desitjat, el sentiment de por. És quelcom inevitable i més quan som petits. Els infants són inexperts en moltes situacions i conseqüentment és lògic que sentin com la por s'apodera d'ells. 
No obstant, considerem que és un bon tema per a treballar amb nens i nenes a les aules de primària, ja que se'ls ha de fer veure l'altra cara de la moneda: saber com fer front a la por per tal de convertir-lo en un sentiment positiu que ens faci agafar molta força i energia per vèncer les situacions difícils. 

La lletra de la cançó tracta de la valentia del protagonista, qui no té por de res del que normalment els infants temen (les pel·lícules de por, les llegendes, la nit, la obscuritat...). Llença un missatge molt constructiu que defensa apartar la por per a poder viure el màxim de situacions que la vida ens regala.

Ens agradaria que els alumnes interpretessin aquesta cançó amb molta energia ja que tracta de la valentia i de fer fora la por. Per tant, per a dur a terme aquesta acció hem de tenir moltes ganes i cantar amb una intensitat, força i seguretat considerable. És necessari que es treballi bastant la vocalització ja que el tempo és ràpid i es pot no comprendre del tot el missatge de la cançó.

A nivell musical ens pot servir per a treballar a l’aula la lectura de partitures amb l’ús de barres de repeticions i els dos acabaments corresponents. Podem proposar als alumnes de fer algunes petites creacions en les que aparegui aquest recurs per tal de posar-lo en pràctica i guanyar confiança a l’hora d’interpretar noves partitures en les que aquest element sigui present.


Partitura: file:///C:/Users/C55/Desktop/Uh,%20oh,%20no%20tinc%20por.pdf

Font: Partitura de creació pròpia. 

Link:







M'AGRADA EL NADAL 


Música de Damaris Gelabert i Lletra d'Eulàlia Canal

Aquesta cançó que us presentem ens parla del Nadal, les sensacions i fets típics que passen en aquestes dates (veure els reis mags, la neu, etc.). El Nadal és un moment molt important per a tots, són dies d'esperança, alegria i desig perquè arribin coses bones i positives, són dies molt esperats, per fer reunió i família amb les persones més estimades. Aquesta època de l'any ens mou diferents emocions, tant als petits com als més grans. 

Aquesta peça és adequada per treballar amb alumnes de Cicle mitjà perquè considerem que és una edat en què els infants ja poden entendre bé el contingut de la lletra i poden empatitzar amb aquests fets que descriu la cançó. 

La proposta d’activitat que plantegem per treballar amb aquesta cançó és la següent: consisteix a vincular la música amb la plàstica, és a dir, es tracta d’escoltar la cançó diverses vegades i a partir de l’escolta imaginar que i com podrien expressar de manera plàstica aquest fet a la cartolina. L’objectiu és deixar anar la imaginació i fer un treball plàstic amb els materials que vulguin, expressant el què els transmet la cançó. La mestra deixarà a l’abast retalls de cartolines, de paper de seda, etc., també deixarà pintura i altres materials perquè puguin fer la seva creació de manera lliure. 


LLETRA

M’agrada el Nadal, faig petons i regals,   
els carrers i els balcons plens de llums i colors.
M’agrada el Nadal un pessebre com cal,             

pastorets i torrons i cançons vora el foc.

Quan miro la nit veig el vidre entelat,
i escric amb el dit “Bon Nadal” i un desig.

Vull un tall de torró pel pastor Rovelló
i carbó dins d’un sac pel dimoni escuat.
Vull un somni de neu per baixar amb un trineu.
Poder veure al rei blanc fent de mag un instant.

Vull pujar dalt del cel per fer surf amb l’estel,
fins l’estrella d’Orient que s’apaga i s’encén.
Vull que em donis cançons i un sac ple de petons
i un dibuix d’aquest món sense mals ni canons.

M’agrada el Nadal, faig petons i regals,
els carrers i els balcons plens de llums i colors. M'agrada el Nadal!
M’agrada el Nadal un pessebre com cal,
pastorets i torrons i cançons vora el foc.

A continuació, us deixo el link perquè pogueu esoltar la cançó i gaudir-la.










LA VERGONYA


Música de Francesc Burrull i lletra de Dani Coma

Quantes vegades no ens hem posat nerviosos per alguna situació? Quantes vegades no ens ha fet "por" dir quelcom i hem sentit com ens cremaven les galtes? Sentir vergonya és molt més comú del que ens pensem i saber-la gestionar és tot un repte per als infants! Per això presentem la cançó de La vergonya. Aquesta ens parla d'un nen força tímid, de les sensacions que experimenta diàriament pel fet de ser introvertit i de com la vergonya li complica el dia a dia. Considerem que és fonamental treballar-ho amb els nens i nenes en aquesta edat, on just comencen a aprendre a gestionar les seves pròpies emocions. Gràcies a aquesta cançó, podem ajudar a potenciar en els nostres alumnes la seguretat en si mateixos i la superació a segons quines pors que els produeixen vergonya i nervis incontrolables.




LLETRA

Soc poc xerraire,       
no parlo pas gaire,     
em quedo callat i ja està!       
Si algú em pregunta,        
jo callo,           
si algú s’acosta,          
no el miro.       
Hi ha alguna cosa            
que em puja per dintre           
i no sé         
pas què deu ser!         
Tinc una tremolor que em fa caure!           
Sóc incapaç de dir ni paraula,           
la cara se’m repinta vermella,           
és la vergonya que m’entra!              
Tinc una tremolor que em fa caure          
de cul!             
Són incapaç de dir ni paraula,       
estic mut,              
la cara se’m repinta vermella,       
cucut,              
és la vergonya que m’entra!








ELLA NO SAP


Música d’Angel Valverde i lletra d’Eulàlia Canal

És ben normal que, com a mestres, volguem oferir una bona educació als nostres alumnes i transmetre'ls uns valors que els serveixin per a créixer i desenvolupar-se en el món on vivim. Sovint, però, estem envoltats en un entorn tan competitiu que sense adonar-nos-en fem que els nens i nenes creixin amb la necessitat de guanyar sempre per sentir-se bé amb ells mateixos. Guanyar simbolitza èxit i perdre, fracàs. Aquestes associacions són les que ens venen marcades per la nostra societat i que la majoria de nosaltres, en major o menor mesura, estem acostumats a seguir. Ara bé, per als infants, això pot arribar a ser un greu problema, doncs el fet de no guanyar pot comportar ansietat i frustració fins al nivell de causar-los greus conflictes, tan amb els altres com amb ells mateixos. És feina de tots nosaltres donar eines per a què els nens i nenes aprenguin a gestionar aquesta frustració i entenguin que no sempre és necessari guanyar, que de l'error i la pèrdua també se'n poden aprendre moltes coses. Per tal d'aconseguir-ho, acompanyem aquest repte amb una cançó que precisament fa referència als temes esmentats. Considerem que aquesta peça pot ajudar a treballar la gestió de les emocions davant de fets competitius, presenta la situació d'una nena que no sap perdre quan juga i del que sent quan això li passa. Treballar el significat del text, analitzant les emocions que sent aquesta nena pot ajudar a què els infants s'expressin a l'aula tot sentint-se identificats amb la protagonista, fomentant, així, la reflexió respecte aquest tema.









































LLETRA

Moltes vegades aquest món no va del tot com un vol,
si tens naps vols cols per molt que facis no n’hi ha prou.
Ella només pensa en guanyar i s’oblida dels seus companys,
té tot un món per explorar i mil somnis per trobar uoh.

Ella no sap que cal saber perdre,
ella no sap que cal saber perdre,
ella no sap que cal saber perdre
perquè guanyar no és el més important.

Quan ella veu que ha perdut sent que es desfà com un cuc,
esquifit, menut; per molt que cridis no et veu ningú.
Els seus aires els seus fums ara enceguen els seus ulls.
Ella ha perdut tots els papers, tot li surt a l’inrevés uoh.

Ella no sap que cal saber perdre,
ella no sap que cal saber perdre,
ella no sap que cal saber perdre
perquè guanyar no és el més important.





Font: Tot Sona. Emocions i sentiments. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada