FES PAM I PIPA
Música de Dàmaris Gelabert i text d’Eulàlia Canal.
El tarannà de la cançó pretén transmetre alegria i despreocupació. És adequada per motivar als alumnes i fer-los sentir més segurs d’ells mateixos, ja que els convida a burlar a la por, treballant l'educació i l'estabilitat emocional. Tal i com diu la cançó: "I quan tinguis por fes pam i pipa, fes pam i pipa que embolica".
Proposem interpretar la cançó amb força i valentia ja que “hem de fer fora la por” i per a fer-ho necessitem energia. La intensitat ha de ser alta i creiem oportú acompanyar algunes de les paraules amb gestos que ajudin a recordar el desenvolupament del text.
LLETRA
I quan tinguis por fes pam i pipa, fes pam i pipa.
I quan tinguis por fes pam i pipa que embolica.
La por embolicada ja no t'empipa ja no t'empipa.
La por embolicada ja no t'empipa ni et pessiga.
Quan et fa la guitza fes-li ganyotes, fes-li ganyotes.
Quan et fa la guitza fes-li ganyotes i babarotes.
I si et fa la murga llença-la a l'olla, llença-la a l'olla.
I si et fa la murga llença-la a l'olla que trontolla.
Font:Tot zona. http://www.totsona.com/partitures/pdf/EiS.pdf
EL POBRET ALEGRE
Cançó infantil tradicional catalana.
Autor desconegut.
La cançó parla d'una persona pobre que, tot i el seu nivell econòmic, conserva la seva alegria. Aquest no enveja la vida dels rics perquè és molt optimista i gaudeix del seu dia a dia.
Així, el text transmet l'optimisme d'una persona pobre que és feliç amb el que té. Agafant per bandera la felicitat i deixant de banda l'avarícia i la gelosia
Considerem que es tracta d'una peça musical molt potent per treballar les cançons de tradició catalana (potenciant així la seva cultura) i les emocions i els sentiments relacionats amb l’optimisme d’una persona pobre i alegre.
Veiem oportú treballar-la de forma transversal amb medi social. Lligant la cançó amb les temàtiques relacionades amb els sistemes jeràrquics i les diferències entre diferents col·lectius socials.
PARTITURA
LLETRA
Sóc pobre i no envejo la vida del ric,
perquè me la paso molt més divertit.
Si hem de ser pobres siguem-ho de grat;
jo canto i m'alegro quan Jesús és nat.
Font: V. (2016). EL POBRET ALEGRE. [online] Elblogquemhanditquehaigdefer.blogspot.com.es. Available at: http://elblogquemhanditquehaigdefer.blogspot.com.es/2009/10/el-pobre-alegre.html [Accessed 4 Dec. 2016].

Font: 6a Cantata de la ciutat del Prat. http://www.xtec.cat/crp-elprat/cantata/cantata6/06-mon_seria.pdf
Link:
Músic i lletra:

Font: Bonal, E.; Casas, M.; Casas, N. (2005). Diversita’t. Cançons, danses… activitats i recursos per a la convivència en la diversitat. Fundació Jaume Bofill. Generalitat de Catalunya.
Link:
EL MÓN SERIA
El món seria és una cançó pop, coneguda a molts països del món ja que va ser creada com el single d'un anunci publicitari de la famosa marca Coca-Cola. Posteriorment, va ser cantada amb una lletra diferent pels grups musicals The New Seekers i The Hillside Singers.
La cançó, traduïda al català, posa de manifest un missatge molt positiu i interessant per a treballar amb els nens i nenes de primària. Reclama la importància de viure en una societat en la que ens respectem i siguem capaços de mantenir bones relacions amb la resta de persones. En definitiva, explica i descriu com és el món en el que es desitja viure.
Amb aquesta peça musical podem treballar el començament acèfal, un element musical que permet que els alumnes entenguin a la perfecció la diferència entre el temps fort i el temps dèbil del compàs.
A continuació us mostrem la partitura i la lletra d'aquesta bonica cançó:

Font: 6a Cantata de la ciutat del Prat. http://www.xtec.cat/crp-elprat/cantata/cantata6/06-mon_seria.pdf
Link:
LA CANÇÓ DE LA FELICITAT
La cançó de la Felicitat és una cançó popular molt famosa entre les agrupacions d'esplais.
Com bé diu el seu nom, tracta sobre la l'alegria i el positivisme i transmet un sentiment de gran felicitat a tots aquells que l'escolten i/o la canten.
Nosaltres, hem pensat que seria bo portar-la a les aules de cicle inicial ja que la lletra és bastant infantil i pot tenir força per enganxar als nens i nenes d'entre 5 i 7 anys. A més, és una cançó molt fàcil de cantar, amb una melodia senzilla i a la qual se li pot afegir una petita coreografia, amb la que descriure amb el cos tot el que s'explica, per tal de facilitar la memorització de la lletra.
Podem utilitzar la cançó de l'alegria per a començar activitats amb energia i les piles carregades ja que cantar-la aporta molta felicitat, i més entre els més petits. També, dóna la possibilitat de parlar sobre els emocionals dels alumnes: “Com em sento avui? Estic content? Estic enfadat, trist, cansat...?”
A nivell musical els nens poden aprendre a llegir i interpretar la partitura ja que és molt fàcil de seguir i a més té la particularitat de tenir les barres de repetició i la doble possibilitat de final.
Músic i lletra:

Font: Bonal, E.; Casas, M.; Casas, N. (2005). Diversita’t. Cançons, danses… activitats i recursos per a la convivència en la diversitat. Fundació Jaume Bofill. Generalitat de Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada